Abstract:
Amaç – Arama motoru optimizasyonu (SEO), işletmelerin benimsediği dijital pazarlama stratejilerinden
biridir. İşletmeler, organik arama sonuçlarında daha iyi performans elde edebilmek için SEO çalışmaları
gerçekleştirmektedir. 2019 itibariyle Türkiye’de pazarın %87,14’ünü elinde bulunduran arama motoru
Google, web sayfalarının kalitesini artırmak için Lighthouse aracını geliştirmiştir. İşletmeler tarafından
yoğunlukla kullanılan Lighthouse, site içi SEO’yu ölçen bir analiz gerçekleştirmektedir ve analiz
sonucunda bir SEO skoru ortaya koymaktadır. Çalışmada, Lighthouse analiz aracının ortaya koyduğu
SEO skorunun, sıralama ile ilişkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem – Araştırmada kullanılmak üzere anahtar kelimelere ihtiyaç duyulmuştur. Google Trends
aracılığı ile elde edilen veri kullanılarak alışveriş kategorisinde Türkiye’de son 12 ayda en çok aranan
ürün isimleri tespit edilmiştir. Tespit edilen anahtar kelimelerin kullanıldığı her bir sorgu sonucunda,
organik olarak sıralanan yirmi web sayfasının SEO analizi Lighthouse ile gerçekleştirilmiştir. Ortaya
çıkan analiz sonuçları ile sıralama arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile ölçülmüştür.
Bulgular – Araştırmada Lighthouse SEO skoru ile sıralama arasındaki negatif yönlü zayıf bir ilişkinin
olduğu ortaya koyulmuştur. 160 adet web sayfası analiz edilmiş ve analiz edilen web sayfalarının
%97,5’inin URL’sinde anahtar kelimenin bulunduğu tespit edilmiştir.
Tartışma – Elde edilen bulgular, işletmelerin, SEO çalışmalarına yön verecek sonuçlar ortaya çıkarmıştır.
İşletmelerin Lighthouse analiz aracından 100 puan ve 100 puana yakın sonuçlar alması durumunda dahi
bununla yetinmeyip, SEO çalışmalarına devam etmeleri önerilmiştir. Ayrıca site içi SEO faktörlerinin
sıralama ile zayıf bir ilişkisi olması sonucunda site dışı SEO’nun işletmeler açısından daha önemli
olduğu varsayımında bulunulmuştur.