Abstract:
Bilindiği üzere geleneksel talaşlı işleme yöntemleri çoğunlukla makinaların ve aparatların kullanıldığı,
proseslerin karmaşık ve zor olduğu ve ekonomik olarak önemli sayılabilecek meblağların söz konusu
olduğu uygulamalardır. Bu sebeplerden dolayı öğrencilerin geleneksel üretim yöntemlerini kullanarak
protipler üretmeleri oldukça zor olmaktadır. Prototip üretimi olmadan öğrencilerin Ar-Ge çalışmaları 3
boyutlu tasarım aşaması ile kısıtlı kalmaktadır. Öğrencilere 3 boyutlu tasarımlarını hayata
geçirebilmeleri için diğer metodların kısıtlı kaldığı durumlarda düşük maliyetli, çok daha az fiziksel
ortam gerektiren, tek makina gerektiren, kullanım kolaylığı olan ve karmaşık geometriye sahip ürünleri
veya parçaları tek bir seferde üretme kabiliyetine sahip 3 Boyutlu yazıcılar devreye girmektedir. Bu
çalışmanın amacı; öğrencilerin 3 boyutlu ürün tasarımlarını protiplere çevirmede kullanabileceği 3
boyutlu yazıcıları ve yazılımları kullanmayı öğretmektir. Bu çalışmada, Ankara’da kurulu Ostim Teknik
Üniversitesi MYO Mekatronik Programında verilen bir ders kapsamında öğrencilerin proje ödevlerinde
ki tasarımlarını prototipe dönüştürebilmeleri beraber ürünlerde iyileştirme yapılacak kısımları
belirleyebilmeleri ve bu uygulamanın öğrenme verimlerine etkisi incelenmiştir. 3 Boyutlu yazıcı
teknolojileri öğrencilere üretime hazır ürünler üretmede, tasarımları sırasında yaptıkları hataları
belirlemede, karşılaştıkları problemleri çözmede ve tasarım fikirlerini hayata geçirmede faydalı
olmuştur. Proje ödevlerinin teslimi sonrasında 3 boyutlu yazıcılarda üretim yapan öğrencilerin, yazıcı
kullanmayan öğrencilere göre problemleri çözmede, daha doğru üretilebilir tasarımlar oluşturmada daha
iyi oldukları görülmüştür.